Er du klar til en historielektion? Du tænker måske; "Jeg har det fint, tak...". Men hold op, det er måske en, der ville interessere dig! 

Vi har taget os tid til at grave i cyklens historie. Så nedenfor finder du udviklingen af ​​cyklen, der går 200 år tilbage.

Tidslinje 

  • 1800-1830: Den første cykel opfundet

Den første cykel blev skabt i Tyskland i år 1817 af baron Karl von Drais. Det blev kaldt en Laufmaschine, der betyder løbemaskine. Det var den første tohjulede, menneskedrevne transportmaskine, der nogensinde blev lavet, og den blev patenteret i 1818. Den var lavet af et træ, havde et styr, men ingen pedaler (hvilket også var årsagen til dens navn). Man skulle simpelthen skubbe frem med fødderne.

 

 

(Billede fra Bikester.dk)

 

  • 1840-1870: Knogleknækkeren  

I løbet af 1860'erne blev den første kommercielle, to-hjulede cykel populær. Den havde pedaler, og cyklisten kunne nu komme videre ved at dreje pedalerne rundt. Cyklen blev meget populær, dog var der en bagside af medaljen. Rammen var lavet af tungmetal og dækkene var lavet af jern, hvilket gjorde cyklen meget tung og hård at køre. Cyklen kunne veje op til 50 kilo. Derfor fik den navnet "knogleknækkeren". I løbet af disse årtier startede udviklingen af ​​hjulene, og jernhjulene fik gummi på sig. 

 

 

(Billede fra Bikester.dk)

 

  • 1880-1910: Viktoriansk cykel

Mellem 1869 og 1880 steg efterspørgslen efter cykler, der kunne bruges over lange afstande og med høj hastighed. Derfor forstørrede distributører størrelsen af ​​forhjulet. Dette er cyklen, der blev kendt som farthing penny, på grund af det faktum, at den lignede en engelsk penny efterfulgt af en lille penny. Farthing penny-cyklen var kun populær i kort tid, da dens design gjorde det næsten umuligt at komme et sted hen uden at komme til skade.

 

 

(Foto fra Bikester.dk)

 

Den første dame-cykel

I slutningen af ​​1890'erne blev den mere sikre cykel opfundet. Hjulene havde nu samme størrelse, og det blev en vigtig udvikling i cykelhistorien. Cykeludviklingen i denne periode påvirkede også kvinderollen i samfundet - og gav cyklen tilnavnet "frihedsmaskinen". Den nye måde at pendle på fremmede udviklingen af ​​mere neutralt og praktisk tøj til kvinder. 

 

(Foto fra Bikester.dk)

 

 

  • 1920-1950: Krigspause men kinesisk opstand 

I løbet af denne tid brød krig ud i mange lande. Derfor blev bilen det foretrukne transportkøretøj. Folk hånede folk, der tog cyklen, og af den grund var de fleste cykler, der blev solgt i denne periode, til børn.

I Kina opstod cyklens popularitet dog. I 1958 producerede Kina mere end en million cykler om året, og det blev det foretrukne køretøj i Kina. 

 

  • 1960-1990: Filminspiration

Efter krigen var en tid med håb, frihed og en generation klar til at flytte grænser først og fremmest i udviklingen af ​​mange ting, inklusive cyklen. Kvindelig frihed var kommet langt siden den victorianske tid, og miniskørtet kom til at definere en ny generation af frigjorte kvinder. I USA sås et boom i popularitet af cyklen fra midten af ​​1960'erne. Dette var kendt som cykelboomet. På dette tidspunkt begyndte cyklen at dukke op i film som ET og Karate kid. Cyklen blev en del af populærkulturen og blev mere og mere populær blandt unge. 

 

 

(Foto fra Bikester.dk)

 

  • 2000-i dag: Miljø, tøj og leje-systemer  

I dag er det nemt at være cyklist i de fleste byer rundt om i verden. Mange tager cyklen på arbejde for at få noget motion og for at være godt for klimaet. Mange tøjmærker så trenden og begyndte at skabe kollektioner, der passer til en cyklist, så folk kunne se fantastiske ud, mens de cyklede. Mange storbyer har i dag også cykeludlejningssystemer, som indikerede, hvor integreret cykling er blevet. 

Nu er det 2020, og verden elsker endelig at cykle! Men udviklingen bliver ved med at haste fremad – hvis ikke med udseendet af cyklen, så med de mange gadgets, der er opfundet til at pendle sikrere og nemmere på cykel. 

×