Der er én grundlæggende forskel mellem bilen og cyklen, som kan få dig til at revurdere vigtigheden af ​​reflekterende beklædning, hjelme og god belysning.

Biler er vokset i fysisk størrelse gennem årene, mens cykler har været stort set de samme. Hvilket betyder, at du som cyklist er forholdsmæssigt mindre end du nogensinde var.

Selvom det er rigtigt, at tilføjelsen af ​​affjedring, fede dæk og batteripakker kan have påvirket nogle to-hjulede modeller, er de væsentlige dimensioner af en typisk cykel forblevet uændrede.

Bilen er derimod blevet mere og mere oppustet og derfor potentielt farlig i tilfælde af en ulykke.

BMW Mini, der stadig betragtes som en ret lille bil, er en halv meter højere end det oprindelige tresserdesign, en halv meter længere og en del bredere. Dens fodaftryk er faktisk det samme som en Land Rover Discovery. Men vejene er ikke rigtig skaleret op for at imødekomme denne vækst. Eller skoleparkeringspladser.

Hvad med vægten? Nå, du træder omkring 10 kg cykel ned ad vejen, side om side med en bil, der i gennemsnit vejer 1.4 tons. Eller, hvis du er side om side med en Lexus LX570 (SUV), 2.7 tons.

 

Du har ret. Biler har altid været større end cykler. Og cykler transporterer typisk én person i stedet for en fuld bil. Men at stoppe op for at indse forskellen i størrelse og masse kan få os til at føle os mere positivt defensive.

I europæiske lande med en oplyst holdning til cyklen opfører cyklister sig ofte med en dejlig selvtillid: De har gode cykelstier, og bilisten er blevet tvunget til at anerkende deres relevans som en del af et moderne transportsystem.

Tiderne ændrer sig, og cyklen udvikler sig som et køretøj frem for en billig tur.

Men vi mennesker er utroligt sårbare derude. Vi har ingen stive stålsikkerhedsbure, kofangerstænger eller jacked-up affjedring. Vi er små, og vi skal skille os ud på enhver måde, vi kan, så vi ikke kan ignoreres.

×