Devise
Langue
Kørelys til cykler

Verdens største forsøg med kørelys til cykler

4.200 cyklister fordelt over hele Danmark er lige nu i gang med at teste, i hvor høj grad kørelys til cykler redder liv. Dette landsdækkende forsøg gennemføres af Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet i samarbejde med firmaet Reelight og Odense Kommune.

Forsøget hedder ’Projekt Cykelliv”, og er verdens største forsøg med kørelys til cykler.

Feltforsøget startede 1. november 2020. Frem til november 2021 skal halvdelen af cyklisterne køre med lys tændt hele døgnet, mens den anden halvdel kun har lygterne tændt i lygtetændingstiden.

”Kørelys til cykler er ikke blandt de ti forslag i kataloget, som Vejdirektoratet kom med i efteråret, for at øge sikkerheden for cyklister. Det er jo nok, fordi kørelys ikke er en vejteknisk løsning, men er en personlig sag ligesom cykelhjelme.” siger Jochum Kirsebom, stifter af Reelight.

Der er en grund til, at fast kørelys til biler, motorcykler, busser og lastbiler for længst er indført ved lov i mange lande. Kørelys øger sikkerheden og i dag har bilisterne altid lygterne tændte. Både i skumringstiden, i regnvejr, om aftenen, om natten og under alle andre omstændigheder, hvor det er nyttigt at være synlig i trafikken. Det gør det nemmere at se en bil, også i dagslys.

”Sådan må det også være for cykler, og der er et fornyet behov for at dokumentere effekten. Et tilsvarende forsøg for 15 år siden i Danmark viste, at fastmonterede, blinkende cykellygter nedsatte ulykkestallet med gennemsnitligt 32 procent over et år. Siden er teknikken bag cykellygter udviklet betydeligt.”, forklarer Jochum Kirsebom.

Forsøget benytter denne gang Reelight NOVA lygter, som er højere monteret og lyser væsentligt mere, end den oprindelige Reelight SL100 gjorde i 2005. Reelight NOVA har desuden godkendte reflekser integreret i lygterne og lyser med konstant lys.

 

Synlighed lig med sikkerhed

“En lang række forskningsprojekter i både Danmark og udlandet har vist, at cyklisternes synlighed betyder rigtig meget for deres sikkerhed, og skal vi have færre ulykker mellem cyklister og biler, er det vigtigt, at cyklisterne selv tager ansvar og bliver mere synlige - for eksempel med kørelys.” siger trafikforsker Harry Lahrmann, på instituttet BUILD ved Aalborg Universitet, som leder forsøget.

Kampagnen har fået betydelig mediedækning. Der var i oktober længere indslag i tv-avisen på både DR og TV2, ligesom der har været omtale i radioaviser, dagblade og lokale aviser.

Transportminister Benny Engelbrecht har også udtalt sig positivt om initiativet ”Kørelys Til Cykler”, og det er nu ved at komme på den politiske dagsorden.

Forsøget fra 2005

Da Reelight blev grundlagt 2003, var visionen fra starten af at gøre folk mere sikre i trafikken, ved at få kørelys på alle cykler. Sikkerheden i den dengang nye lygtetype blev bakket op af en storstilet forskningsundersøgelse, med over 4.000 deltagende cyklister, foretaget i 2005 med Reelights magnetlygter.

Forsøget viste at brug af Reelights blinkende magnetlygter, reducerer sandsynligheden for ulykker med 19%* ved optælling af alle registrerede ulykker med personskade, og hele 47%* for ulykker med personskade og flere involveret parter. Desuden har 85%* af dem der deltog i forsøget udtrykt at have følt sig mere sikre, mens de kører i trafikken.

Kørelys fra Reelight er siden testen blevet standarden på cykler i Danmark og er i dag monteret på ca. 1/3 af danske cykler.

 

*Uddrag fra studiet:

"The incidence rate, including all recorded bicycle accidents with personal injury to the participating cyclist, is 19% lower for cyclists with permanent running lights mounted; indicating that the permanent bicycle running light significantly improves traffic safety for cyclists."

"In terms of all reported accidents the accident rate is 33% lower for the cyclists with bicycle running lights than for those with out." 

"For multiparty accidents with personal injury to the participating cyclist, the corrected incidence rate ratio is estimated to 0.53; thus suggesting that the accident rate is 47% lower for the users of the bicycle running lights." 

[Safety_effects_of_permanent_running_lights_for_bicycles.pdf]